جامع نگری در آموزش دانشگاه
درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
عبدالعلی حریری
عضو هیات علمی، موسس و مجری دوره های
اتوماسیون صنعتی پیشرفته در دانشگاه صنعتی شریف
درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
- نظام آموزشی ما مبتنی بر یک نظام نظری است.دروس تخصصی در اکثر دانشکده ها فاقد ابعاد کاربردی است و توانمندی های تکنولوژی را به یادگیرنده منتقل نمی کند.
- آموزشی ثمربخش و مؤثر است که جامع نگر باشد و عمیقاً علوم و تکنولوژی را در محتوا بکار گیرد و مأموریت آن ارتقای نوآوری، و القای تفکر طراحی و خلاقیت باشد. و با توجه به نیازهای اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی طراحی و برنامه ریزی شده باشد.
- ما باید بدنبال جامعیت در موضوع درس باشیم. این امر با تلفیق مطالبی که بر پایه یادگیری ذهنی آموخته می شود، با مطالبی که ماهیت عملی دارند، و نیز یادگیری مبتنی بر کارکردهای مغز تحقق می یابد.
محتوای آموزش باید چند وجهی باشد. “ترکیبی از دانش و مهارت های گوناگون”، مثلاً فارغ التحصیلان مهارت طراحی و مدیریت پروژه ها را داشته باشند: درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
«مهارت های علمی در دانشگاه ضعیف است»
- ارائه دروس نظری به روشهای رایج و سنّتی بهیچوجه اثر بخشی کاملی ندارد. این آموزش ها بایستی ازمحور گسترش کمّی تغییر وضعیت داده و موضوع تعمیق کیفی و افزایش اثر بخشی آن به طور اساسی مورد توجه قرار گیرد. پس باید:
« از حجم دروس دانشکده ها کاسته شود و محتوا، که مهم است، غنی گردد»
- روانشناسان معتقدند نوجوانان و جوانان شخصاً درگیر ساختن چیزی بشوند یا در طراحی و ساخت پروژه ها شرکت فعال داشته باشند. در این صورت بدون تردید احترام فراوانی به محصول کار خود قایل خواهند شد.
اینشتین در مورد علوم و تکنولوژی و لزوم آن در نظام آموزشی می گوید:
«مهمترین انگیزه برای کار در محیط های آموزشی، لذّت از کار است، لذّت از نتیجه کار ودانشی که برای جامعه به ارمغان می آورد.»درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
«تقویت این نیروی روانی در جوانان، مهمترین وظیفه نظام آموزشی است»
- آموزشهای عملی یکی از راههای بسیار سودمند در پرورش شخصیت نوجوانان و جوانان است. با این آموزشهاست که دست و مغز به همراه هم بکار گرفته می شوند و در نتیجه جوانان ضمن آشنایی با عالم کار و تلاش و سازندگی، به هویت مثبت نیز دست می یابند. به طور خلاصه:
« آموزش مهندسی باید مبتنی بر دانش و توانائی انجام کارباشد»
آموزشهای عملی در سطوح بالای تحصیلی
- مأموریت دانشکده ها در نظام آموزشی دانشگاه، آموزش فناوری است. در این ارتباط همه دانشکده ها بعضی نیازهای مشترک دارندکه « مرکز کارگاههای آموزشی» می تواند این نیازهای مشترک را برآورده سازد.
محتوای آموزش در این مرکز باید روی بُعد آماده سازی فیز یکی و ذهنی تکیه کند.درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
- تفکر کارگاهی خود مقولۀ ای است در عرصه تربیت مهندسین خلاق و مبتکر که بایستی به درستی تبیین و توسعه یابد. شناخت کارگاه بعنوان مرکزی مستقل، که فناوری های پایه و تخصصی را به دانشجویان تعلیم و ارائه می دهد و شناخت جایگاه واقعی دروس کارگاهی در برنامه های درسی دانشگاه، امری ضروری است.
- آموزشهای عملی چنانچه با برنامه ریزی صحیح و طرح درس مناسب ارائه گردد، قادر است با ایجاد مهارت های ذهنی در طراحی و مهارت های عملیاتی در اجرا، دانشجویان را برای ارائه هر چه بهتر خدمات مهندسی و مدیریت پروژه های صنعتی و تحقیقاتی آماده کند و با ایجاد محیطی واسطه ای، ارتباط دانشگاه و صنعت و بازار کار را تسهیل نماید:
«ضرورت عینیت بخشی به ارتباط دو سویه دانشگاه با صنعت و بازار کار»
- برای تحوّل در نظام آموزش کارگاهی در وحله اوّل باید نگرش مسئولان نسبت به آموزش کارگاهی بعنوان یک آموزش هزینه بر، اصلاح گردد. بدین ترتیب که مسئولان به تخصیص اعتبار و بودجه به این مرکز بعنوان یک سرمایه گذاری پر منفعت بنگرند، زیرا سرمایه گذاری در تربیت نسل جوان و تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص، سودآورترین و پربازده ترین نوع سرمایه گذاری محسوب می شود.درباره ما کارگاه اتوماسیون پیشرفته صنعتی و دوره plc شریف
- بعد از اصلاح نگرش، باید تنگناها و مشکلات عدیده ای که این مرکز با آنها روبروست، شناسائی و چاره جویی شود. مشکلات ما به این موارد ختم نمی شود و تنها مشکل ما مسأله کمّیت ها نیست، بلکه مسأله اساسی، ضعف کیفی این آموزشها در ابعاد مختلف می باشدکه موجب عدم کارائی و ایجاد نگرش منفی شده است، که اقدامات لازم برای اصلاح این عیوب ضروری به نظر میرسد.